منظور روحانی از این كه «یك اتاق برای انتخابات تصمیم نگیرد» چه بود؟

تهران-ایرناپلاس- سخنگوی حزب اعتماد ملی می‌گوید كانال‌هایی كه شورای نگهبان برای تأیید یا ردصلاحیت افراد در اختیار دارد، نگاه جانبدارانه به انتخابات است و با این نگاه به كشور خسارت زده‌اند.

اسماعیل گرامی‌مقدم در تحلیل اظهارات اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جمع فعالان سیاسی كه گفته بود «چنانچه یك دستگاه و اتاق برای انتخابات تصمیم نگیرد، می‌توانیم شرایط خوبی را داشته باشیم» به ایرناپلاس می‌گوید: درست است كه آقای روحانی نام نبردند و با ایما و اشاره مطرح كردند، اما واقعیت این است كه متأسفانه دستگاه نظارتی كه باید ضامن انتخابات سالم و رقابتی باشد، همیشه به یك جریان گرایش داشته است. به‌طوری كه نامزد‌های این جریان یعنی همان جریان اصولگرا به‌طور كامل تأیید صلاحیت می‌شوند و 90درصد نامزد‌های جریان دیگر كه اصلاح‌طلبان هستند ردصلاحیت می‌شوند و صرفاً 10 درصد از آنان در عرصه رقابت‌ها باقی می‌مانند.

او اضافه می‌كند: چنین خروجی‌ای از دستگاه نظارتی نشان می‌دهد شورای نگهبان كانال‌هایی كه برای تأیید یا ردصلاحیت در اختیار دارد، دارای نقاط ضعف و نگاه جانبدارانه‌ای هستند كه باعث می‌شود این شورا قبل از انتخابات، عملاً دست به انتخاب بزند و انتخاب خود را در اختیار مردم بگذارد و مردم از میان انتخاب آنان دست به انتخاب بزنند.

گرامی‌مقدم می‌افزاید: روشن است در چنین انتخاباتی، برنده جریانی است كه بیشترین نامزد را در عرصه رقابت‌ دارد. در عادلانه، رقابتی و سالم بودن چه انتخاباتی حرف هست. از این جهت آقای روحانی به‌روشنی گفتند اگر آن‌ها تصمیم‌گیری نكنند و شورای نگهبان یكسویه برخورد نكند، حتماً انتخابات خوبی خواهیم داشت؛ در غیر این صورت شاهد كاهش مشاركت مردم خواهیم بود.

عضو حزب اعتماد ملی بر این باور است كه جریان تندرو جناح اصولگرا تمایلی به مشاركت حداكثری مردم ندارد و خواهان مشاركت حداقلی آنان در انتخابات است.

گرامی‌مقدم ردصلاحیت‌های جانبدارانه و سیاسی را باعث وارد شدن خسارت به كشور می‌داند و می‌گوید: تجربه ثابت كرده وقتی شورای نگهبان دست به ردصلاحیت‌های این‌چنینی می‌زند، مردم به نامزد‌هایی كه مدنظر شورای نگهبان است رأی نمی‌دهند و به جریان مخالف آن گرایش پیدا می‌كنند.

او با یادآوری انتخابات مجلس دهم می‌گوید: اگر این رویه ادامه داشته باشد، شورای نگهبان دو خسارت به كشور می‌زند؛ یكی به جریان خودی و مطلوب. از یكسو مردم به نامزد‌های مورد نظر آنان اجازه ورود به مجلس نمی‌دهند و از سوی دیگر، اصلاح‌طلبانی وارد مجلس می‌شوند كه قابلیت‌ها و توانمندی لازم را ندارند یا همه، سرمایه اجتماعی جامعه ایرانی نیستد. بنابراین شورای نگهبان با یكسویه‌نگری خود به كشور خسارت وارد می‌كند.

گرامی‌مقدم می‌افزاید: در شرایط كنونی كه ایران مورد تهدید و تحریم است، راه مقاومت در برابر تحریم‌ها از مسیر وحدت ملی عبور می‌كند. وحدت ملی می‌تواند مقاومت و همبستگی را شكل دهد. ولی اگر قرار باشد هم در خارج از كشور، ایران را تحریم و تهدید كنند و مورد تهاجم سیاسی قرار دهند و از سوی دیگر، در داخل كشور هم به بی‌عدالتی‌ها دامن زده شود، در آن صورت منافعی برای كشور نخواهد ماند و خسارت به همه وارد خواهد شد.

او تأكید می‌كند: اگر می‌خواهیم كشور در برابر تحریم‌ها و تهدید‌ها مقاومت كند، باید وحدت ملی را در عمل نشان دهیم و رویه حذف را كنار بگذاریم. در این صورت، مشاركت حداكثری نیز در انتخابات خواهیم داشت و نخبگان به مجلس راه پیدا خواهند كرد.
۰ نفر